Trafikk fra organiske søk (SEO) er i sterk vekst
Å bli funnet i organiske søkeresultater uten for mye problemer har alltid vært bra for business. En rapport fra Search Engine Watch viser at søkemotoroptimalisering var et markant vekstområde i 2014 og fortsatte å vokse i 2015.
Årsaken er todelt
- Når folk søker etter noe, ønsker de å komme til relevante resultater hurtigst mulig, og ønsker ikke å bli hindret av distraksjoner.
- Når disse aktive søkerne finne det de ønsker konverterer de, eller går videre på nevnte side mye oftere enn de søkerne som blir henvist gjennom annonser og betalte søkeresultater. Dette er avgjørende for å lykkes på nett.
Studien gjort av Search Engine Watch i 2014 omfattet mer enn 50 merker og 1,1 milliarder naturlige søkebesøk, som ofte er et resultat av søkemotoroptimalisering.
Oppsummering av funn gjort i studien
I gjennomsnitt økte bedrifter som hadde fått utført SEO på sine nettsider den organiske trafikken til siden med 19,8% i 2014 i forhold til tallene fra året før.
Betalt søketrafikk eller Pay-Per-Click (PPC) vokste stødig, men bare med 9%, altså en del lavere enn det den organiske søketrafikken gjorde i 2014.
I 2014 var 21% av den totale trafikken til nettstedet organiske søk, med en solid økning fra 18,1% året før. Dette viser ikke bare en markant økning i organiske søk sammenlignet med andre kommunikasjonskanaler, men det er også nyttig å vite hvor stor andel av nettstedets trafikk som bør komme fra naturlige søk som et minimum.
Organiske søk er en kommunikasjonskanal i stor vekst
Studien viser at det er forskjeller avhengig av vertikal integrasjon og hvilken type nettsted det er snakk om. Finans- og økonomirelaterte sider som forbrukslån på dagen så en lavere vekstfaktor enn andre vertikaler – nærmere Pay-Per-Click (PPC)-vekst. Legemidler og helsevesenet derimot, så en økning på over 70% fra året før i det organiske søkeområdet. Dette bør ikke komme som noen overraskelse på noen, gitt den store pågangen av nyheter, forskning og uenighet i dette området. Folk bruker digitale søk for å finne svar på spørsmål de sitter inne med.
Selv med industriens store variasjoner er en ting klinkende klart: volumet av trafikk fra organiske søk som er et direkte resultat av godt utført søkemotoroptimalisering bremser ikke ned. Faktisk opplever de i nesten alle tilfeller en større vekst enn andre digitale markedsføringskanaler.