Organisk SEO

Trafikk fra organiske søk (SEO) er i sterk vekst

Å bli funnet i organiske søkeresultater uten for mye problemer har alltid vært bra for business. En rapport fra Search Engine Watch viser at søkemotoroptimalisering var et markant vekstområde i 2014 og fortsatte å vokse i 2015.

Årsaken er todelt

  • Når folk søker etter noe, ønsker de å komme til relevante resultater hurtigst mulig, og ønsker ikke å bli hindret av distraksjoner.
  • Når disse aktive søkerne finne det de ønsker konverterer de, eller går videre på nevnte side mye oftere enn de søkerne som blir henvist gjennom annonser og betalte søkeresultater. Dette er avgjørende for å lykkes på nett.

Studien gjort av Search Engine Watch i 2014 omfattet mer enn 50 merker og 1,1 milliarder naturlige søkebesøk, som ofte er et resultat av søkemotoroptimalisering.

Oppsummering av funn gjort i studien

I gjennomsnitt økte bedrifter som hadde fått utført SEO på sine nettsider den organiske trafikken til siden med 19,8% i 2014 i forhold til tallene fra året før.

Betalt søketrafikk eller Pay-Per-Click (PPC) vokste stødig, men bare med 9%, altså en del lavere enn det den organiske søketrafikken gjorde i 2014.

I 2014 var 21% av den totale trafikken til nettstedet organiske søk, med en solid økning fra 18,1% året før. Dette viser ikke bare en markant økning i organiske søk ​​sammenlignet med andre kommunikasjonskanaler, men det er også nyttig å vite hvor stor andel av nettstedets trafikk som bør komme fra naturlige søk som et minimum.

Organiske søk er en kommunikasjonskanal i stor vekst

Studien viser at det er forskjeller avhengig av vertikal integrasjon og hvilken type nettsted det er snakk om. Finans- og økonomirelaterte sider som forbrukslån på dagen så en lavere vekstfaktor enn andre vertikaler – nærmere Pay-Per-Click (PPC)-vekst. Legemidler og helsevesenet derimot, så en økning på over 70% fra året før i det organiske søkeområdet. Dette bør ikke komme som noen overraskelse på noen, gitt den store pågangen av nyheter, forskning og uenighet i dette området. Folk bruker digitale søk for å finne svar på spørsmål de sitter inne med.

Selv med industriens store variasjoner er en ting klinkende klart: volumet av trafikk fra organiske søk som er et direkte resultat av godt utført søkemotoroptimalisering bremser ikke ned. Faktisk opplever de i nesten alle tilfeller en større vekst enn andre digitale markedsføringskanaler.

SEO Konverteringer

Optimalisere for konverting av organisk trafikk

La oss snakke litt om konverteringer. En konvertering er når en besøkende til nettstedet gjør det man ønsker de skal gjøre. De kan abonnere på bloggen din, fylle ut et skjema, åpne en konto eller foreta et kjøp. I følge rapporten gikk antall konverteringer fra organiske søk i 2014 ​​opp en imponerende 27% i forhold til 2013.

Veksten var spesielt sterk innenfor nettsider relatert til handel, med en gjennomsnittlig vekst i konverteringer fra organiske søk på over 40%.

Dette er gode nyheter for markedsførere inne detaljhandel i årene fremover. Det viser at forbrukertilliten og kjøpekraft er tilbake på vei oppover, samtidig som det indikerer at svært mange føler seg komfortable med å gjøre kjøp på nettet.

Om man isolerer trafikk fra organiske søk kan man utfra den samlede konverteringsfrekvensen lese av at organiske søk ​​har vist seg effektive, opptil 50% høyere enn for det gitte området som en helhet.

Organiske søk ​​reflekterer ikke bare en økning i trafikken. Den organiske trafikken har en tendens til å være kvalifisert trafikk, som oftere ender i konvertering. Av denne grunn gir trafikk gjennom søkemotoroptimalisering større verdi enn andre kanaler og taktikker.

Hva har dette å si for årene fremover?

Først det åpenbare: Merker må engasjere seg i organisk SEO. Bedrifter som kun støtter seg på PPC, vil gå glipp av en enorm kilde av kvalifiserte besøk. Søkere som er definert på den organiske siden av søket er ofte i humør til å konsumere innhold, og til å kjøpe dine produkter. Dette er noe bedrifter trenger for å lage innhold som folk ønsker, og for å gjennom dette igjen bygge lenker som gir høy posisjonering blant søkeresultater.

Merker som aktivt arbeider for å forbedre sine posisjoner innen organiske søk vil utvikle en dyp brønn av vekstpotensial som tas med inn i årene fremover.

Søkemotorer – Det du ønsket å se

Søkemotorene er fullt klar over at folk er på farten, og at de nå gjør en betydelig mengde av sine søk ved hjelp av en mobil enhet. Fordelingen mellom stasjonære besøk og besøk gjennom mobile enheter nærmer seg 50-50. Dette betyr at et nettsted må være proaktiv og reagerende for ikke å lide en søkemotor-straff.

Google har også lovet flere endringer i organiske søk basert på hvor godt et nettsted håndterer at en besøkende bruker en mobil enhet. Innledende uttalelser fra Google tyder på at de kan bedre posisjonene til nettsteder som har en god mobilopplevelse, og straffe rangeringen av de som ikke gjør det. Det er med andre ord viktig å ha en nettside med responsivt webdesign.

Få riktig og raskt svar på problemer

Søkemotorene vi kjenner til i dag er i konstant endring. De ønsker å gi svar på spørsmålet direkte, i stedet for å tilby en liste over nettsteder som kan ha et svar. Bare forestill deg hvor ofte du bruker en søkemotor for å finne svar på et bestemt spørsmål. Vi gjør dette hele tiden. Når vi trenger et svar på et spørsmål, stiller vi spørsmålet til Google. Som oftest finner vi svaret på det vi leter etter i de 3 første resultatene. Altså, søkemotorene er gode på å gi svar.

Direkte svar og dypere innsikt blir mer utfyllende og forekommer mer hyppig. De utkonkurrerer nå plasseringer tidligere okkupert av både betalte og organiske søk.

Google og Bing blir apps i stedet for søkemotorer, og å gjøre nettsiden din om til svaret på kundenes spørsmål vil ha større effekt enn vanlig SEO-taktikk. Å ha mer tekst tilgjengelig slik at Google og Bing kan forstå semantikken i innholdet vil være nødvendig. Man må gjøre en innsats for å gjøre innholdet i teksten mer meningsfullt og spissformulert. Hvorvidt man gjør innholdet på siden mer Google Hummingbird-vennlig vil avgjøre hvor godt du trives i den nye verdenen som Google og de andre søkemotorene har planlagt for oss.

Å ligge et steg foran med utviklingen av søkemotorer og deres vilkår og praksiser kan sørge for at du gleder dine søkemotor-besøkende, og kan føre med seg enda større resultater de neste årene.

Navigasjon

Kontakt oss

Kontakt oss

Har du spørsmål til noen av våre tjenester, eller noen oppgaver du ønsker et godt tilbud på? Kontakt oss i dag og få svar innen 12 timer.

Sending