Gul kort fra Google

Har nettsiden din fått gult kort av Google?

Google er på et kompromissløst oppdrag. De vil gi brukerne av sin søkemotor tilgang til nøyaktig informasjon, unikt innhold og de beste forfatterne. De justerer og forbedrer sine algoritmer til stadighet for at de beste nettsidene skal få den eksponeringen de fortjener. Men når Google oppdaterer får du ikke alltid beskjed om hva du må endre på siden din, og dette kan få store konsekvenser for din plassering i søkeresultatene. Google kan da straffe nettsiden din for feil som du ikke var klar over.

Helt siden Google Toolbar kom i desember 2000, har Google med jevne mellomrom endret sine rangeringsalgoritmer. Dette førte til en forandring som formet SEO bransjen slik vi kjenner den i dag. Dette var også første gang PageRank ble publisert i en meningsfull eller brukbar form. I 2012 kom oppdateringen med navnet Penguin. Denne oppdateringen rammet omtrent 1 av 10 nettsider, droppet enkelte av de helt fra søkeresultatet, fjernet innhold av dårlig kvalitet og tvang folk til å tenke grundig på innholdsstrategien. Siden da har vi som jobber med SEO fulgt nøye med på Googles planer og nye oppdateringer.

Har din nettside blir straffet av Google?

At nettsiden din blir rammet av endringer i algoritmen kan føles som en straff, og dette kan skje automatisk eller manuelt. Du kan oppleve å få advarsler fra Google og da mest sannsynlig beskjed om hva du må endre på, men dersom siden din blir straffet algoritmisk er det er ikke sikkert du får vite hvorfor. Disse straffene kan overraske selv de mest erfarne innen SEO arbeid.

Hvis du kjenner deg igjen i ett eller flere av disse punktene kan du være ganske sikker på at noe har påvirket siden din i negativ retning.

  • Nettsiden din rangerer dårlig på merkenavnet ditt. Selv om nettsiden ikke rangerer godt på mye annet bør den i det minste gjøre det bra på akkurat dette nøkkelordet.
  • Nettsiden din går fra første side av søkeresultatene til side to eller tre uten at du har gjort noe.
  • PageRank for din nettside har falt fra en respektabel to eller tre til en klar null.
  • Nettsiden er fjernet fra Googles søkeresultater over natten.
  • Nettsiden din dukker ikke opp ved søk på ditt eget domene og aktuelle nøkkelord.
  • Du finner link til nettsiden din i søkeresultatet, men den fører deg til en helt annen side.

Er du rammet av Googles endringer og trenger hjelp til å rette opp problemet? Kontakt oss.

Hvorfor har din nettside blitt rammet?

Google er som regel sparsomme med opplysninger om hvilke endringer de har utført, og det kan derfor være vanskelig å tilpasse seg deretter. Nedenfor har vi ramset opp 50 årsaker som kan ha bidratt til at nettsiden din har rykket nedover i listene.

  1. Kjøp av linker kan bli sett på som et forsøk på å manipulere PageRank. Hvis du har kjøpt dårlige linker (og mange av dem) kan dette være årsaken til at du blir straffet.
  2. En gang var det en uskyldig markedsføringstaktikk å bytte linker, frem til det begynte å bli misbrukt. Nå kan det bli sett på som en manipulasjons forsøk.
  3. Duplikat innhold på nettsiden gjør den mindre nyttig i Googles øyne. Sørg for at innholdet på nettsiden din er unikt og godt skrevet.
  4. H1 taggen hjelper Google med å forstå hva nettsiden går ut på. Bruker du for mange kan det bli tydet som et forsøk på å pumpe siden med søkeord.
  5. Google vil at du passer på innholdet ditt og fikser eventuelle feil og problemer. Hvis noen av dine linker eller undersider resulterer i en 404 feil (side ikke funnet), er det et signal på at brukerne ikke får den informasjonen de ber om.
  6. Hvis flere utenlandske nettsider linker til siden din kan dette virke mot sin hensikt. Google mener at brukerne som regel foretrekker ett språk.
  7. En høy tetthet av søkeord på siden din er et tegn på dårlig skrevet innhold. Hvis Google mener det er for høyt antall søkeord på en side blir det tatt hensyn til i søkeresultatene.
  8. Noen prøver å manipulere PageRank ved å bruke bunnteksten som et sted å plassere unaturlige linker.
  9. Google bruker XML sitemap for å analysere nettsidens struktur og lære hvordan den er satt sammen. Sørg for at XML sitemap er tilgjengelig og oppdatert, og registrer den i Webmaster Tools.
  10. Alle linkene på nettsiden skal være synlige og til nytte for brukerne. Aldri skjul linker med CSS.
  11. Hold eksterne linker oppdaterte slik at du ikke sender brukerne til sider som ikke lenger eksisterer.
  12. Ikke kopier innhold fra andre nettsider for å fylle opp din egen. Skriv heller om teksten med dine egne ord.
  13. Noen velger å skjuler tekst på en side for å manipulere temaet eller for å legge til søkeord. Det sier seg selv at dette ikke er lov.
  14. Unngå overdreven bruk av søkeord i setninger slik at de ikke lenger gir mening. Bruk heller ærlige linker formulert på godt norsk.
  15. Hreflang er designet for å varsle Google når du har publisert likt innhold med vilje for ulike språk eller lokaliteter. Vi vet ikke om det hjelper enda men det skader heller ikke å bruke den.
  16. Når en nettside går ned blir alle opprørt – brukeren, eieren og søkemotoren. Hvis Google ikke kan finne nettsiden din, vil de heller fjerne den fra indeksen enn å sende besøkende inn i en blindvei.
  17. Linker til domenenavn med søkeord i seg kan være risikabelt å bruke. Google kan se på det som manipulasjon hvis vi linker til dette domenenavnet gjentatte ganger.
  18. Noen eksperter mener fortsatt at leide linker er nyttig for SEO. De betaler for disse linkene månedlig og bytter de ut innimellom. Vær forsiktig med dette.
  19. Google ser på enhver form for nettverk, som for eksempel bloggnettverk, som et tegn på potensiell manipulasjon av resultatene.
  20. Google er ikke nødvendigvis imot allierte/tilknyttede nettsteder men et høyt antall allierte linker er et tegn på at det kanskje ikke er så høy kvalitet på innholdet.
  21. Google leter alltid etter unaturlige mønstre i linkene. Et godt eksempel på dette er tekst som «powered by» nederst på alle sidene med link til en leverandør.
  22. Sørg for at du ikke bruker mer enn 5 meta nøkkelord på hver side.
  23. Hvis nettsiden din er treg vil brukerne bli frustrerte, det blir også Google.
  24. Nettsiden din har webdesign som gjør det vanskelig for brukerne å navigere.
  25. Nettsiden din har innhold som er stjålet fra en annen side.
  26. Hold et øye med kommentarfeltene på siden din slik at du ikke ender opp med spam. Hvis du ikke har tid til å sortere gjennom det slå av kommentarene helt.
  27. Hvis du publiserer informasjon om å manipulere søkeresultater ved å bruke skitne metoder må du forvente å bli straffet.
  28. Hvis nettsiden din har blitt hacket vil Google fjerne deg fra søkeresultatene fortest mulig. Du må være rask til å håndtere forsøk på hacking og gjenopprette nettsiden hvis dette skulle skje.
  29. Hvis du har mange linker som fører til samme side kan det bli sett på som automatisering. Ikke ta snarveier men gjør endringene gradvis over tid.
  30. Google har publisert et skjema for rapportering av spamsider. Din nettside kan ha blitt sendt inn som potensiell spam side.
  31. Enkelte forum er fylt med signatur linker. Sørg for at du bruker nofollow linker hvis du har linker i din signatur på forum.
  32. Brukk nofollow på sponsor linker dersom du har annonsører og sponsorer på siden din.
  33. Robots.txt-filen bør brukes til å fortelle søkemotoren hvordan man skal håndtere nettsiden. Det er legitime grunner for å utelukke sider fra robots.txt, men ikke overdriv blokkeringen.
  34. Du bør aldri knytte deg selv til en nettside som gjøre noe etisk eller juridisk tvilsomt. Hacking, porno og malware bør unngås.
  35. Noen prøver også å forbedre sin posisjon ved å opprette flere nettsider optimalisert for ett søkeord, for så å lede brukere til et annet område. Google ser på dette som dårlig praksis.
  36. Google liker ikke å se for mye av en god ting. En over-optimalisert straff betyr at du har gått for langt i målet om å ragnere bedre enn andre i din bransje. Publiser naturlig innhold på siden din.
  37. En annonseside er en side som hovedsakelig består av kjøpte linker, og disse sidene blir ofte brukt til aggressiv manipulasjon av søkeresultater.
  38. Når du linker til andre nettsider må du gjøre det naturlig. En høy mengde linker er et tegn på at du bytter linker med andre for en gjensidig SEO gevinst.
  39. Hvis nettsiden din er rammet kan du overføre straffen til et nytt sted ved hjelp av en 301-viderekobling, men hvis du fjerner viderekoblingen senere kan straffen returnere.
  40. I tillegg til 404-feil er det en rekke andre feilkoder som Google virkelig hater å se. 302 (midlertidig flyttet) er ikke ideelt, så hvis du virkelig må omdirigere noe er det bedre å bruke 301. Hvis du har 500-feil må dette rettes opp i umiddelbart.
  41. Selv om metadata ikke er en årsak til staff i seg selv, kan det ofte skape duplikat innhold på nettsiden din.
  42. Hvis du er uheldig kan en uetisk konkurrent prøve å dra nettsiden din ned i listene. Det vanligste måten å gjøre dette på er det vi kaller en malicious backlink campaign.
  43. Google er i krig med noen av søkeordene som ofte går igjen på spamsider. Payday loans er et godt eksempel på slike søkeord. Hvis du opererer i en bransje med mye spam kan du forvente å bli rammet av dette.
  44. Google er flink til å analysere skripts og plukke ut linker som ikke burde være der.
  45. Sørg for at nettsiden er tilpasset mobil og nettbrett. Kontakt oss om du trenger hjelp til å mobiltilpasse din nettside.
  46. Google ønsker å se innhold som refererer andre sider med lignende innhold. Hvis en side linker til deg, så link gjerne tilbake.
  47. Du kan møte på problemer om du har kjøpt et domenet som allerede har blitt rammet av Google.
  48. Selv om du ikke stjeler innhold fra andre kan du risikere at noen stjeler fra deg. Du kan be Google om å fjerne innhold fra andre sider dersom du opplever dette.
  49. Annonser bør aldri dominere innholdet på siden.
  50. Ikke kjøp innhold til nettsiden din fra såkalte content farms. Vurdere heller å engasjere en profesjonell til å skrive tekst til siden din.
  51. Det finnes mange som tilbyr å hjelpe deg med SEO, men vær forsiktig med hvem du leier inn til slikt arbeid. Er prisene for lave tyder det på mange snarveier. Pass på at du velger noen mer lang erfaring innen SEO arbeid. Det er mange fallgruver du kan ende opp i, og det du betaler for kan ofte gjøre mer skade enn nytte.
Google Sandbox

Har du havnet i Google sandkassen?

Dersom du har funnet årsaken til at du er rammet og har havnet i det som populært kalles Google sandkassen, så er du allerede godt på vei til å komme deg ut igjen. Hvert problem vil kreve egen løsning, men her er noen tips på veien.

  • Ikke få panikk. Selv de største nettstedene kan komme i denne situasjonen.
  • Fjern linker som ikke skal være på eller linke til nettsiden din.
  • Be om en ny vurdering hvis straffen var lagt inn manuelt av Google.
  • Vent og se om problemet løser seg selv. Noen ganger bruker Google litt tid på å reagere på dine endringer og forespørsler, og det kan ta en stund før siden din blir evaluert på nytt.
  • Kontakt oss for våre anbefalinger.

I noen få tilfeller kan det faktisk være bedre å opprette en ny nettside enn å bruke mye tid på å komme seg tilbake i søkeresultatet, men det meste kan rettes opp i med endringer på nettsiden, eller ved å kontakte eksperter på søkemotoroptimalisering.

Navigasjon

Kontakt oss

Kontakt oss

Har du spørsmål til noen av våre tjenester, eller noen oppgaver du ønsker et godt tilbud på? Kontakt oss i dag og få svar innen 12 timer.

Sending